انواع پارچه های غشایی ژئوتکستایل:

پارچه های غشایی ژئوتکستایل:

ژئوتکستایل ها پلیمرها و مصنوعی ساخته شده از مواد نساجی به نام پلی استر هستند. ژئوتکستایل ها به طور موثر مواد موفقی برای بهبود کیفیت جاده هستند. به انواع زیر تقسیم می شود:

ژئوتکستایل پارچه های بافته شده

پارچه های نبافته

پارچه های بافتنی

آیا می خواهید بدانید تست ژئوتکستایل دقیقا چیست؟

این برای بررسی قابلیت‌های منسوجات مفید برای جاده‌ها و بزرگراه‌ها مفید است. برخی آزمایش‌ها مانند آزمایش برشی مستقیم، خواص خزشی فشاری، رفتار خزشی کششی و گسیختگی خزشی، مقاومت در برابر سوراخ‌شدگی (تست افت مخروطی)، استحکام پارگی ذوزنقه‌ای، استحکام کششی Grab و غیره. برای اندازه گیری این رفتارها و خواص برای ژئوتکستایل، از ابزارهای زیر برای آزمایش این اهداف استفاده می کنیم.

ساخت راه ها

ژئوتکستایل ها در ساخت راه ها در زمان فراعنه برای تثبیت جاده ها و لبه های آنها استفاده می شد.

ژئوتکستایل ها ورقه های بزرگی هستند که خاک زمین ما را در روزهای بارانی نجات می دهند و به شدت می چسبند. بیشتر برای فیلتراسیون و جداسازی در ساخت و سازهای جاده استفاده می شود. از مهاجرت شن های کوچک و دانه های شن محافظت می کند. ژئوتکستایل ها پارچه غشایی نازک و قوی هستند که برای تقویت خاک و جلوگیری از آسیب استفاده می شود.

بهبود و پایداری

باعث بهبود و پایداری می شود و روند فرسایش بادی و آبی را کاهش می دهد. این به جلوگیری از فرسایش خاک کمک می کند اما اجازه می دهد تا آب تخلیه شود. یک ژئوتکستایل ساخته شده از الیاف مصنوعی یا طبیعی مرتبط با قطعات نازک خاک. ویژگی های خاک مانند اصطکاک یا مهار حرکت، پشتیبانی از بارها و تغییرات در صفحه شکست بلبرینگ را بهبود می بخشد.

هنگامی که یک ژئوتکستایل بین دو ماده مختلف خاک قرار می گیرد، عملکرد جداسازی نقش مهمی ایفا می کند. ژئوتکستایل مواد غیر مشابه را جدا می کند تا خصوصیات خاک مورد نیاز بدست آید. هدف اصلی این نوع ژئوتکستایل این است که با ورود آب به لایه های خاک، ژئوتکستایل از مخلوط شدن خاک ها جلوگیری کند. به عنوان مثال، در ساخت و ساز جاده، ممکن است بخواهید سنگدانه های زیرگرم ریز را از سنگدانه های درشت لایه زیرین جدا نگه دارید.

ویژگی های زهکشی

ویژگی های زهکشی دست نخورده نگه داشته می شود و مانع از پر کردن فضای خالی بین سنگدانه های بزرگتر توسط سنگدانه های ریز می شود.

جاده های آسفالت نشده و آسفالته در باند فرودگاه

محل دفن زباله و دوره های پایه سنگ

پیاده روها و لایه های زهکشی شن و ماسه

پارکینگ ها و مناطق محدود

فضاهای سبز و امکانات تفریحی

سازه های دیوار حائل

کانال کانال و ترانشه لوله

ژئوتکستایل ها

ژئوتکستایل ها معمولاً برای بهبود خاک هایی که بر روی آنها جاده ها، خاکریزها، خطوط لوله و سازه های نگهدارنده زمین ساخته می شود استفاده می شود. انواع مختلفی از مواد ژئوتکستایل وجود دارد، از جمله منسوجات مش باز، تار بافته شده و پارچه بسته یا منسوجات غیر بافته. مواد ژئوتکستایل مختلف برای ویژگی‌های مختلفی مانند جداسازی، فیلتراسیون، زهکشی، تقویت، آب‌بندی و حفاظت مشخص می‌شوند.

ژئوتکستایل های نبافته به طور گسترده در گودال ها، اطراف لوله ها، زیر زهکش ها یا در مناطق دیگری که با سطوح بالای زهکشی زیرسطحی یا رواناب محل سروکار دارند استفاده می شود. سرمایه گذاری در زیرساخت های جهانی تا حد زیادی تحت سلطه دو بخش برق و جاده است.

پارچه های بافته شده ژئوتکستایل–تثبیت کننده جاده

این پارچه‌های سنگین‌تر برای کاربردهایی طراحی شده‌اند که در آن استحکام، پایداری و عملکرد بالاتری لازم است. این پارچه یکی از متداول ترین ژئوتکستایل ها برای تثبیت جاده ها، تثبیت زمین و جداسازی سنگدانه ها می باشد.

غیر قابل تجزیه زیستی پلی پروپیلن در محدوده pH 2 تا 13 پایدار است و آن را به یکی از پایدارترین پلیمرهای موجود برای ژئوتکستایل ها تبدیل می کند. این پارچه همچنین برای اهداف فیلتراسیون مفید است زیرا حرکت ذرات خاک را محدود می کند و در عین حال اجازه عبور آب را می دهد.

این پارچه همچنین برای کنترل فرسایش مفید است زیرا در هنگام استفاده در زیر گابیون ها به حفظ خاک کمک می کند. همچنین برای بازسازی خطوط ساحلی مفید است.

پارچه های تثبیت کننده جاده

این ژئوتکستایل نبافته سوزنی از 100% الیاف منگنه پلی پروپیلن ساخته شده است که برای پایداری ابعادی به صورت یک شبکه تصادفی تشکیل شده است. این پارچه در برابر زوال فرابنفش، پوسیدگی، تخریب بیولوژیکی مقاومت می کند و در برابر بازها و اسیدهای طبیعی مقاومت می کند. پلی پروپیلن در محدوده pH 2 تا 13 پایدار است.

این ژئوتکستایل ها ساختار منفذی تصادفی و سه بعدی دارند و بنابراین نفوذپذیری بالایی در آب دارند. تبدیل در دسترس است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *