تشکیل حوضچه نفتی

تشکیل حوضچه نفتی

حوضچه های رسوبی درطی صدهامیلیون سال توسط عمل ترکیبی

ازرسوب موادفرسایش یافته ورسوب موادشیمیایی وبقایای آلی درمحیط آب تشکیل میشوند.

باگذشت زمان، رسوب گذاری مداوم در محیط آب رخ می دهد و وزن اضافی باعث فرونشست می شود. مواد آلی و مواد مختلف که در زمان‌های مختلف، طی هزاران سال رسوب کرده‌اند، «لایه‌بندی» منظمی از طبقات در حوضه ایجاد می‌کنند. کنش آتشفشانی یا حرکت پوسته زمین باعث ایجاد گسل در حوضه می شود.

سپس این زمین کم ارتفاع پر از آب می شود و محیط آبی دیگری را تشکیل می دهد. سپس، رسوب اضافی رخ می دهد، که باعث “عدم انطباق” در لایه های زیرین می شود.

عدم تطابق سطحی از عدم رسوب است که لایه‌های جوان‌تر را از سنگ‌های قدیمی‌تر جدا می‌کند و نشان‌دهنده وقفه در ثبت زمین‌شناسی است. لایه های زیر و بالای عدم انطباق ممکن است موازی با یکدیگر باشند یا نباشند

در نهایت حرکت توده زمین باعث چین خوردگی و اعوجاج می شود.این امرباعث ایجادساختارهای ضخیم وپیچیده می شود ومنجربه تشکیل حوضه رسوبی می شود.

حوضچه ها

حوضچه های رسوبی از نظرمنشأوسنگ شناسی متفاوت هستند وبه طورجداگانه منحصربه فرد هستند،اماچندین ویژگی مشترک دارند.

آنهاتجمع موادآواری وتبخیری رادریک منطقه زمین شناسی ضعیف(منطقه ای که باتوجه به توده زمین اطراف دچارفرونشست شده است)یایک شیب دریایی رانشان میدهند.آنهادارای لایه های رسوبی ضخیم در مرکز هستند که به سمت لبه ها نازک می شوند. لایه ها نشان دهنده اپیزودهای رسوبی متوالی هستند.

حوضه های رسوبی پویا زمانی وجود دارند که تجمع رسوب همزمان با فرونشست منطقه حوضه رخ دهد. نیروهای ایجاد کننده فرونشست موضعی به طور کامل شناخته نشده اند، اما با تنظیم ایزوتاکتیک نیروهای گرانشی نامتعادل مرتبط هستند.

تئوری تعادل ایزوتاکتیک این است که پوسته بیرونی و سبک تر SIAL زمین اساساً روی گوشته ای از نوع پلاستیک در حالت تعادل شناور است. بنابراین، بخشی از پوسته زمین می تواند به تدریج در گوشته پلاستیکی فروکش کند در حالی که یک ناحیه مجاور به آرامی بالا می رود.

هیچ کانون زلزله ای در عمق حدود 1600 کیلومتری ثبت نشده است،

جایی که فشار و دما احتمالاً به اندازه کافی برای تبدیل گوشته به ماده پلاستیکی است که می تواند جریان های همرفتی آهسته ایجاد کند و به تدریج برای تنظیم بارهای گرانشی در حال تغییر روی پوسته حرکت کند. منطقه دریاچه های بزرگ ایالات متحده،

کانادا و شبه جزیره اسکاندیناوی هنوز به تدریج در واکنش به ذوب شدن یخچال های طبیعی پلیستوسن در حال افزایش هستند.

توده های قاره ای دارای فضای داخلی پایداری هستندکه به کراتون هایاسپرهامعروف هستندکه ازسنگ های دگرگون شده باستانی تشکیل شده اند.به عنوان مثال می توان به سپرهای کانادایی،برزیلی،فنوسکاندیاوهندی اشاره کردکه هسته های قاره های مربوطه راتشکیل می دهند.

رسوبات رسوبی ازکراتون هاجمع شده اندوقسمت اعظم خشکی سطح زمین راتشکیل می دهندوفرورفتگی هاراپرمی کنندودرقفسه های حاشیه قاره انباشته می شوند.

حوضچه های رسوبی

حوضه‌های رسوبی، که اکثریت بزرگی از مخازن نفت در آنها یافت می‌شود،

از رسوب‌گذاری رسوب‌هایی که توسط رودخانه‌ها به پایین منتقل می‌شوند و در زیر توده‌های آبی مستقر می‌شوند، تشکیل می‌شوند.ماسه ها درنزدیکی ساحل، گل ولای دورتروخاک رس در اعماق دریاچه یا آب اقیانوس رسوب می کنند.هنگامی که برای اولین بار رسوب میکنند،رسوبات نرم ودارای محتوای آب بالایی هستند.همانطورکه آنها توسط رسوبات بعدی مدفون می شوند،آب با فشرده سازی خارج میشود.

دراعماق کم،اثرات تراکم کاملاً برگشت‌پذیراست،به‌عنوان مثال،هسته‌هایابرش‌های مته‌ای که درسطح به دست می‌آیندمیتوانند به آسانی به دانه‌های جداگانه پراکنده شوند.این گونه رسوبات را تثبیت نشده می نامند.

در اعماق بیشتر، رسوبات به تدریج با تراکم و دیاژنز تثبیت میشوند.دیاژنزبه تغییرات کانی شناسی و شیمیایی اطلاق می شودکه تحت تأثیر دما،فشارومحیط الکتروشیمیایی زیرسطحی رخ می دهد.

درنهایت دانه ها بارسوب مواد معدنی ازآب های سازند سیلیسی یاآهکی به هم چسبیده میشوند وماسه سنگ ها،شیل های سخت شده وسنگ های رسی راتشکیل میدهند.هنگامی که به این ترتیب کاملاً یکپارچه می شوند،سنگ هانمی توانند پراکنده شوندمگربااعمال مکانیکی مستقیم مانندسنگ زنی.

همانطور که رسوبات مدفون می شوند، آب بیشتری به بیرون منتقل می شود و دانه های سنگی بیشتر از فشار روباره زمین پشتیبانی می کنند. به این میگن تراکم معمولی. اگر مکانیزم به دام انداختن وجود داشته باشد، آب را نمی توان دفع کرد و

مایع موجود در فضاهای منافذ بیشتر فشار روباره را تحمل می کند و دانه های سنگ کمتر تحمل می کنند.

رسوب گذاری

رسوبگذاری سریع در شرایط ژئوسنکلینال اتفاق می افتد،

یعنی در مناطقی که سطح زمین به آرامی در حال فرو رفتن است (همانطور که در حال حاضر در خلیج مکزیک اتفاق می افتد). به دلیل نیروهای تکتونیکی در پوسته زمین، سطح ممکن است در چرخه های ارتفاع و فرورفتگی قرار گیرد.

بنابراین،حوضه های رسوبی قدیمی ممکن است بالاتر از سطح دریا قرار گیرند،

وممکن است با انواع دیگر رسوبات، مانند کربنات ها،سولفات ها،و نمک سنگی که با تبخیر محلول های اشباع در تالاب هاو دریاچه های داخلی رسوب می کنند،پوشانده شوند یا با آنها مخلوط شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *