هدف از ژئوتکستایل

هدف از ژئوتکستایل چیست؟

ژئوتکستایل های نبافته کاربردهای زیادی دارند. اصطلاح”پارچه غیر بافته”به ورقه یا پارچه ای اطلاق می شود که دارای ساختار شبکه ای است که با درهم تنیدگی الیاف به یکدیگر متصل می شود. ژئوتکستایل های نبافته پارچه های چند منظوره ای هستند که از دور تقریباً شبیه نمد به نظر می رسند. عملکرد اصلی این محصولات فیلتراسیون و جداسازی است.

اغلب از ژئوتکستایل ها درپروژه های عمرانی برای بهبودویژگی های خاک استفاده می شود.

هنگامی که خاک پرنده است و به عنوان”خاک ضعیف”در نظر گرفته می شود،ژئوتکستایل های نبافته می توانندآن راقابل کنترل تر کنند. با این کار آنها اجازه می دهند یک منطقه مشکل ساز قابل استفاده شود.

انواع ژئوتکستایل

اصطلاح”spinneret”اغلب برای توصیف روشی که یک عنکبوت ساختارهای بسیار پیچیده خودراایجاد می کنداستفاده میشود.

الیاف با عملیات شیمیایی، حرارتی یا حلال دوباره به یکدیگر متصل می شوند. نتیجه یک محصول صاف تر و در عین حال سفت تر با کاهش اندازه منافذ با افزایش استحکام است.

کاربردها و توابع ژئوتکستایل

در اینجا یک لیست جزئی از برخی از برنامه های کاربردی رایج تر استفاده می شود.

کیسه های شن و ماسه

تثبیت کننده های خاک و زیرسازی راه ها

دفن زباله و دوره های پایه سنگ

تثبیت کننده های فونداسیون

لایه های زهکشی پیاده رو و شن و ماسه

کنترل فرسایش

ساخت کانال

سیستم های زهکشی

دیوارهای نگهدارنده

حفاظت ژئوممبران

محافظت در برابر سرما

موانع آب برکه و کانال

نوار کانال و ترانشه لوله

مانع نفوذ شن و ماسه برای کاشی زهکشی

منظور از “جداسازی ژئوتکستایل” چیست؟

هنگامی که آب به لایه های خاک نفوذ می کند، ژئوتکستایل از مخلوط شدن موثر خاک جلوگیری می کند. یک مثال می تواند زمانی باشد که یک جاده در حال ساخت است. مهندس ممکن است بخواهد سنگدانه های زیرگرم ریز را برای سنگدانه های درشتی که در لایه زیرین قرار دارند جدا نگه دارد.

موارد استفاده از ژئوتکستایل ها

.

آنها در ضخامت های مختلف از 10 تا 300 میل (1 میل = 1/1000 اینچ) در عرض تا 30 فوت، در طول رول تا 2000 فوت موجود هستند. نفوذپذیری ورق های ژئوتکستایل در محدوده ای از شن درشت تا ماسه ریز قابل مقایسه است.

آنها یاازالیاف تک رشته ای پیوسته بافته می شوند یاغیربافته شده بااستفاده ازپیوندحرارتی یاشیمیایی الیاف پیوسته وازطریق غلتک هابه یک پارچه نسبتاً نازک فشرده میشوند.

این پارچه ها حتی در محیط های خاکی متخاصم به اندازه کافی محکم و بادوام هستند. آنها دارای مقاومت pH 3 تا 11 هستند.

استفاده از ژئوتکستایل در مهندسی ژئوتکنیک در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است. ژئوتکستایل ها را می توان به روش های مختلفی مورد استفاده قرار داد. از آنها به عنوان جداکننده خاک، استفاده در فیلتراسیون و زهکشی، به عنوان یک ماده تقویت کننده برای افزایش پایداری توده زمین، استفاده برای کنترل فرسایش و غیره استفاده می شود.

​ ژئوتکستایل به عنوان جداکننده

ژئوتکستایل یک ماده نساجی نفوذپذیر مصنوعی است که با خاک، سنگ یا هر ماده مرتبط با مهندسی ژئوتکنیک استفاده می شود.

منسوجات ژئو که ژئوسنتتیک نیز نامیده میشوند،عموماً با جاده های تمام فصول با استاندارد بالامرتبط هستند،اما می تواننددرجاده های چوب بری بااستاندارد پایین استفاده شوند.

برنامه های کاربردی:

ژئوتکستایل های مدرن معمولاً ازپلیمرهای مصنوعی -پلی پروپیلن ها،پلی استرها،پلی اتیلن هاوپلی آمیدهاساخته می شوندکه تحت فرآیندهای بیولوژیکی و شیمیایی تجزیه نمی شوند.این باعث می شودآنهادرساخت وساز ونگهداری راه ها مفید باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *